Přeskočit na hlavní obsah

CO JE PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE?

Portrétní fotografie je jednou z nejčastějších forem fotografie. Portrétní fotografie, často také nazývána fotografické portrétování, je zachycení podoby jedné nebo více osob na fotografii, na které převládá tvář a její výraz. Cílem je, aby fotografie zobrazila podobu, osobitost nebo náladu portrétovaného.



Jednou z běžných mylných představ o portrétním fotografování je, že je to jen náhodný snímek nebo fotografie osoby. To není pravda. Je to komponovaný nebo "nacvičený" obraz osoby v klidné pozici. Portrét často zobrazuje osobu hledící přímo do objektivu, ale pohled může být směrován i mimo osu. Fotograf, který se specializuje na tento žánr se označuje jako portrétní fotograf.

Dříve byla pravidla pro portrétní fotografie poměrně striktní. V dnešní době však už tento obor tak striktní není. 

Portrétní fotografii můžeme rozdělit na několik druhů:
1)  Charakteristický portrét - ukazuje konkrétního člověka, vyjadřuje jeho příslušnost k určité sociální, věkové, profesní, zdravotní a jiné skupině. 

2) Identifikační portrét - podobenka, například na občanský (řidičský...) průkaz. 

3) Profesní (Business) portrét - portrétní fotografie, které lidé využívají ve svém podnikání a profesi, pro komunikaci se zákazníky, k představení společnosti, nebo i portrét uchazečů o zaměstnání do jejich životopisu.

4) Svatební portrét - portrétní fotografie pořízené během fotografování svatby

5) Reportážní portrét - je zachycením člověka při činnosti, ději a je součástí žurnalistiky, která připravuje a vytváří snímky pro doplnění zpráv nebo článků. 

6) Skupinový portrét - portrét tří a více lidí, patří sem např. rodinný portrét.

7) Dětský portrét - portrétní fotografie dítěte. Toto je můj velice oblíbený obor. Je možné vytvořit klasické dětské fotografie, tak jak je všichni známe z nejrůznějších časopisů nebo internetu. Velice populární je ale v dnešní době dětský umělecký portrét, na kterém mohou děti být zachyceny např. s vážným výrazem nebo v netradičním oblečení a s nejrůznějšími rekvizitami. 

8) Moderní glamour portrét - to je obor portrétní fotografie v dnešní době mezi ženami asi nejpopulárnější. Jeho cílem je vyfotografovat ženu tak, aby byla na fotografii atraktivní a co nejkrásnější. O tomto druhu portrétu si řekneme více v příštím článku.




Populární příspěvky z tohoto blogu

STUDIOVÝ PORTRÉT

Studiový portrét je výzva. Není jen o zaostření a následném cvaknutí spouště. Je třeba se "napojit" na osobu, kterou fotografujete, ať už je to dítě nebo dospělá osoba. Pokud k tomu nedojde, tak není možné vytvořit skutečný a důvěrný obraz osoby, která se nachází před Vaším objektivem.

Ve skutečnosti, je portrétní fotografická schůzka ve studiu zkouškou Vaší schopnosti fotografovat. Ve foto studiu jste pouze Vy a Váš model. Není tam žádné rozptýlení. A je zcela na schopnostech fotografa, zda v tomto "vakuu" dokáže něco vytvořit.

Mým cílem je, aby mé fotografie byly emotivní. Aby v divákovi vyvolávaly různé pocity a emoce a přinutily ho se nad fotkou zamyslet. Nejedná se o umění, které se bude líbit každému. Ale těm, kteří se dokáží do tohoto stylu vcítit, přinesou mé fotografie nejen vnější obraz fotografované osoby, ale i hlubší pohled do její duše. Podstatu, která je skryta za úsměvem.

(Klasické "usměvavé" fotografie umím vytvořit a vytvářím také. Ty vá…

CO VŠECHNO OBSAHUJE VAŠE FOTOGRAFOVÁNÍ U MNE?

Často a ráda si povídám o tom, co všechno obsahuje fotografování, které si u mne lidé objednají. Výsledkem nejsou totiž jen fotografie. Celé focení je i krásný zážitek, na který lidé rádi vzpomínají. A zatím každý, přestože na začátku říkal, že se fotí nerad, odcházel s tím, že si focení užil. Což mne moc těší.

A co vše tedy můžete během svého fotografování očekávat?
Krok č.1: Přípravnou konzultaci Zvu Vás ke mne do studia v Plzni na bezplatnou konzultaci a ukázku studia. Ukážu vám prostředí, ve kterém se budete fotit, můžete si prohlédnout oblečení, které je ve studiu k dispozici k zapůjčení, prohlédnout a osahat si krásné a kvalitní produkty, které nabízím a také probereme podrobnosti focení, které byste si přáli. Ani pro proběhnutí této schůzky nemáte povinnost si focení zarezervovat. Ale pokud se rozhodnete, že byste se u mne chtěli nechat vyfotografovat, velice ráda s Vámi vyberu datum, které Vám vyhovuje. Konzultaci je možné samozřejmě provést i po telefonu.
Krok č.2: Naplánování…

PŘÍBĚH O RADOSTI Z FOTOGRAFIÍ

Představte si ten pocit... Odcházíte z fotostudia a přes rameno máte tašku. Jsou v ní fotky. Vaše portréty. Jdete po ulici. Lidé, které potkáváte nemají nejmenší tušení, co si v tašce nesete. A vás to přitom naplňuje krásným pocitem spokojenosti. Zatím je to takové malé tajemství. Nesete si ho domů a víte o něm jenom vy.


Cestou ještě skočíte rychle do krámu něco nakoupit. Ale jen rychlý nákup. Nechcete se zdržovat, protože už se těšíte domů. Až si v klidu sednete a fotky si znovu prohlédnete. Důkladně. A pomalu. Ani se vám totiž nechce uvěřit, že ten krásný pocit, který v sobě máte, je opravdový. Že by pár fotek mělo takovouhle sílu? Rohlíky do tašky dáte velmi opatrně. Hned vedle si přece nesete svůj poklad. Nesmí se mu nic stát.

Možná jedete autem. Taška s fotkami leží na sedadle spolujezdce. Když stojíte na červené, je to tak lákavé. Teď je přece chvilku čas. Chcete se jen rychle mrknout. Letmo se podívat a posílit ještě trochu víc ten pocit spokojenosti. Radosti. Těšení se. Ale už…